De 31-jarige danser en choreograaf uit Vietnam Tu Hoang over de solo die hij maakte voor Monuments in Solitude.
Foto: © Andreas Terlaak
The “Hood”
‘The “Hood” is gevuld met allerlei gecompliceerde gedachten van een personage dat probeert zich open te stellen, verlangend naar verbindingen, maar zich tegelijkertijd aangenaam en veilig voelt op de plek waar hij is. Als een verscholen plaats voor de ziel. Binnenin vindt een gevecht plaats tussen tegengestelde gedachten dat zich uit in verschillende bewegingsdimensies zoals ‘isolatie’ of ’flow’. Dit stuk laat zien dat we alleen kunnen zijn zonder ons eenzaam te voelen. Zolang we sterk en rustig blijven vinden we altijd een uitweg mediation medemblik.
Alleen-zijn is niet altijd iets negatiefs. Je tijd alleen doorbrengen is soms noodzakelijk om de balans in je leven te herstellen en ook je geest tot rust te laten komen. Hoe het ook zij, wij mensen moeten leren om ons aan te passen, hoe het ook met ons gesteld is; dat vergt bij elke stap kleine veranderingen. Alles begint met de eerste stap. En in dit geval is dat de kracht van de overtuiging en een ontvankelijke geest met een warm hart!’
Muziek:
Flxk1 & DB 1 – B2
Loscil – Caisson
Tu over het ontstaansproces:
‘Het is niet de eerste keer dat ik alleen werk en een solo voor mezelf creëer, dat is voor mij bekend terrein. Echter, door de huidige stand van zaken in de wereld krijgt dat nu meer betekenis. Het heeft mijn perspectief op de maatschappij waarin we nu leven enigszins veranderd en dat helpt bij het opdoen van inspiratie voor dit soloproject. Ik zie om me heen veel kunstenaars die het moeilijk hebben omdat ze geen werk hebben. Maar we laten het er niet bij zitten zoals de vele projecten laten zien van kunstenaars die proberen mensen te verbinden en elkaar te inspireren.
Monuments in Solitude biedt mij een unieke kans om als kunstenaar dieper in mezelf te graven; om beter te worden als danser en als choreograaf. De tijd die ik alleen doorbreng helpt me echt om te ontdekken wat voor een danser ik ben; wat is mijn identiteit als kunstenaar? Het is een uitdaging om iets te creëren dat voortkomt uit dit gevoel omdat, volgens mij, ‘Kunst’ vaak een weergave is van de werkelijkheid.’
The “Hood” was van 11 t/m 28 juni 2020 te zien als onderdeel van het soloprogramma Monuments in Solitude in Huis Conny Janssen Danst.
Wegens een grote behoefte aan live dans zijn er voorstellingen bijgeboekt in het Amsterdamse Bostheater (27-30 aug), Toneelschuur Haarlem (8 sep) en Theater Rotterdam (9-11 okt).
In 2021 komt Monuments in Solitude van 23 t/m 27 juni terug als onderdeel van KAAPSE ZOMER in Huis Conny Janssen Danst.