In gesprek met Marjolein Peters & Carlo Balemans

di 7 jun 2022

In SO HERE WE ARE NOW is gloednieuwe muziek live te horen, gecomponeerd én uitgevoerd door Marjolein Peters en Carlo Balemans. Een nieuwe samenwerking, waarvan we van 23 juni t/m 17 juli het resultaat zullen horen in de Van Nelle Fabriek. We vroegen beide musici naar deze spannende samenwerking.

Waar kennen jullie elkaar van? En waarom zochten jullie voor deze voorstelling de samenwerking met elkaar?
Wij kennen elkaar uit de professionele beroepspraktijk, op het snijvlak van muziek en educatie. Aan tafel bij Cultuur Oost, bij het Muzieklab, waren we aan het brainstormen over muziek en onderwijs. Beide denken we out of the box. Dat was eigenlijk onze ontmoeting. We kwamen er achter dat we elkaar aanvullen op het gebied van musiceren. Marjolein werkt als componiste met zowel digitale als analoge instrumenten en gebruikt deze ook tijdens live uitvoeringen. Carlo is dirigent van oorsprong en schrijft muziek voor orkesten en begeleidt hen. Conny Janssen zocht een andere invalshoek voor haar reprise van So Here We Are; voorheen muzikaal begeleid door een orkest. Inmiddels heet de voorstelling SO HERE WE ARE NOW: een toevoeging, met daarin ook een compleet nieuw geluid.

Hoe ervaar je het om muziek te componeren in verhouding tot dans?
Carlo:Het communiceren met elkaar vanuit andere disciplines vind ik heel erg leuk. In het eerste proces is dat het lastigst. Je denkt dan nog vooral als een musicus. Het componeren is eigenlijk een voorbereiding tot de montage. Daar gaan de composities eigenlijk pas echt hun vaste vorm krijgen. In andere composities of werken van mij, denk ik alleen maar als musicus. Dan hoef ik geen rekening te houden met de dans.

Marjolein:Ik vind het een uitdaging om, zoals Carlo ook noemt, samen te werken met een andere discipline. Om de dans te kunnen begrijpen, moet je luisteren naar wat je ‘ziet’. Dat klinkt heel gek. En dat is ook écht een uitdaging. Ik maak als componist muziek in opdracht, in dit geval voor Conny Janssen Danst en haar voorstelling SO HERE WE ARE NOW. Daar moet je dan gewoon volledig ‘in duiken’. Helemaal er voor gaan. Alle andere receptoren die je hebt zet je uit. Mijn gevoel, ogen, handen; die zet ik aan. Uiteindelijk vloeit dat werk er dan uit. En als dat samenkomt met dans.. Dan is dat geweldig om te zien. Dat versterkt elkaar. Dat creëert een nieuwe speler die je niet ziet, maar wel hoort. Dat is geweldig.

Kunnen jullie iets zeggen over de muziek in SO HERE WE ARE NOW? Wat kan het publiek verwachten?
Marjolijn:Het is een mix van akoestische muziek en digitale muziek. Sommige onderdelen kunnen we niet live uitvoeren. We maken daarom gebruik van de optie om dingen vooraf op te nemen en te programmeren zoals ze in de voorstelling te horen zijn. Het is een muzikale blauwdruk van zowel Carlo als mijzelf, in een mix voor SO HERE WE ARE NOW. Elektrische gitaar, percussie instrumenten, synthesizers en nog veel meer.

Jullie gaan muziek maken in een enorme distributieloods. Akoestisch niet ideaal voor muziek toch? Hoe pakken jullie dat aan?
Carlo:We beginnen gewoon bij het begin. We zijn heel flexibel in het proces van componeren. Wanneer we gaan monteren op locatie zal duidelijk worden waarop we moeten anticiperen wat betreft de loods en ons geluid. De geluidstechnicus zal ons hierbij assisteren. Iemand moet in het montageproces feedback geven, wat betreft de balans in de klanken, de lengte van de tonen en dat soort dingen.
Marjolein: ‘Ik heb eerder op grote locaties gespeeld. Het is dan ook een gegeven waar we op inspelen en mee werken tijdens het schrijven van de muziek. De ruimte leent zich voor grootsheid, en daagt uit voor iets heel kleins. Het inspireert me daarmee aan het werk te gaan.

Carlo over het uitstellen van SO HERE WE ARE NOW, tijdens de lockdown in 2020:

Carlo stelde in 2007 en 2009 het orkest samen dat de muziek maakte voor zowel de locatieversie als de theaterversie van SO HERE WE ARE en was als dirigent betrokken. Onze laatste vraag aan hem:
Hoe is het om na al die jaren weer samen te werken met Conny Janssen voor de voorstelling SO HERE WE ARE NOW?
Voor mij zit er wel 13 jaar verandering tussen. In mijn leven is er ondertussen ook een hoop veranderd. Conny Janssen Danst is natuurlijk ook dertien jaar verder. Ik vind het wel lekker dat de titel is aangepast, van SO HERE WE ARE naar SO HERE WE ARE NOW. Daardoor kan ik met nieuwe ogen naar de voorstelling kijken. Het is het ‘oppakken van’, met daarbij de ruimte van mijn persoonlijke ontwikkeling die heeft plaatsgevonden.

Benieuwd hoe deze samenwerking gaat klinken?
Marjolein Peters & Carlo Balemans zijn live te horen en zien in
SO HERE WE ARE NOW
23 juni t/m 17 juli 2022 (do t/m zo)
Van Nelle Fabriek, Rotterdam
Tickets & info >>

Meer nieuws

Dansers Kenji & Tommy te gast in Tussen Kunst & Kids

SKVR in voorprogramma ZIEL

Jeroen van Breugel nieuwe zakelijk leider Conny Janssen Danst