Rotterdamse Dakendans #2: Hiro Murata | Delftse Poort

Na zesenveertig voorstellingen voor slechts veertien bezoekers per keer  in Huis Conny Janssen Danst, zijn drie van de negen solo’s uit de voorstelling Monuments in Solitude verfilmd voor de online programmering van de Rotterdamse Dakendagen 2020. Danser Hiro Murata ontdekt in deze tweede aflevering de bijzondere architectuur van de Delftse Poort in hartje Rotterdam en creëert er met zijn solo ‘In the Shell’ een eigen danshabitat. Betreedt samen met hem het dak van deze gigantische wolkenkrabber en ervaar hoe anders alles is wanneer je vanaf grote hoogte kijkt…

Dans & choreografie: Hiro Murata
Coaching: Conny Janssen, Erik Spruijt
Film: Elyssio Ramos
Muziek: AOKI Hayato Part1


Over Monuments in Solitude
Al sinds het begin van de lockdown in Maart wist Conny Janssen: ‘Een danserslichaam is niet gemaakt voor thuis-isolatie. Het moet en wil bewegen, idealiter samen en in contact met andere dansers. De omstandigheden lieten dit niet toe, maar individueel dansen kon wel! Zo ontstond het idee voor Monuments in Solitude: Wekenlang werkten de dansers alleen in de studio. Zij stelden zichzelf de vraag wat de sociale lockdown betekent en verwerkten hun ervaringen in persoonlijke solo’s.’
Lees meer over Monuments in Solitude

Leon van Geest (directeur Dakendagen):
‘Met de Rotterdamse Dakendagen bieden we elk jaar de daken van Rotterdam aan als podium voor kunstenaars. Met het wegvallen van de gebruikelijke podia, gaf de COVID-19 lockdown daar nog meer reden toe.
Toen ik hoorde hoe de dansers van Conny in sociale isolatie werkten aan een solo voor het project Monuments in Solitude was mijn interesse meteen gewekt. Natuurlijk was ik benieuwd naar het resultaat van dat proces in hun eigen dansstudio, maar nog meer zag ik mogelijkheden voor een prachtige samenwerking op de daken van Rotterdam. Want zo anders als dansen is zonder contact met anderen, zo anders is ook het perspectief op de stad, het leven en de ruimte wanneer je Rotterdam vanaf een van de vele daken bekijkt. Dat perspectief, aangevuld met de alleenheid van één van die levens uit de stad, wilden we in deze films vangen.’
Lees meer over de Rotterdamse Dakendagen

Hiro Murata in de studio. Foto: Andreas Terlaak

Danser Hiro Murata’s over zijn solo In the Shell:
‘Het idee voor mijn solo komt voort uit mijn belangstelling voor fysieke beperking. De beperking die ik mezelf opleg in mijn solo biedt me de kans om nieuwe mogelijkheden te bestuderen en mijn fantasie en vrijheid te onderzoeken. Tijdens het proces ontspon zich het idee om iets te doen met het fenomeen van ‘wegkijken’ en ‘je verantwoordelijkheid niet nemen’. Het kan zo makkelijk en veilig voelen wanneer je jezelf in zo’n positie plaatst. Maar dat leidt altijd tot een slecht gevoel over jezelf, een gevoel van leegheid en eenzaamheid: een conflictsituatie waar je uit wil komen.’
Lees hier hoe Hiro de sociale isolatie ervaarde.

 

‹ Terug
Meer nieuws
NL