Wat een productieleider doet

Voor een voorstelling in het theater te zien is, is er al een hoop werk achter de schermen gedaan. Zo moet er tijdens een tournee bijvoorbeeld transport zijn voor het decor, de dansers moeten van theater naar theater worden vervoerd, er moet een dagplanning zijn, etc. Bij Conny Janssen Danst speelt productieleider Ellen Passage hierbij een grote rol.

Anita Renkema is groot liefhebber van Conny Janssen Danst en sinds 2018 tevens Vriend van het gezelschap. In het kader van onze “Vriendenredactie” liet zij ons weten benieuwd te zijn naar wat een productieleider eigenlijk precies doet. In een café in Utrecht sprak zij af met Ellen Passage voor een interview over het leven van een productieleider. Lees hieronder het verslag dat Anita van het gesprek maakte. Een leuk inkijkje in het leven van een productieleider bij Conny Janssen Danst!

Productieleider Ellen Passage (links) en Vriend Anita Renkema (rechts)

Het verslag door Anita Renkema:
Als groot liefhebber van Conny Janssen Danst, was ik blij verrast dat ik de productieleider van Conny Janssen Danst mocht interviewen. Ellen Passage is haar naam en natuurlijk heb ik even op de site gekeken wie Ellen is. Kan geen toeval zijn, dat ik Ellen al ontmoette voordat het interview plaatsvond, namelijk bij de voorstelling DANSLOKAAL 6 in Utrecht. Het interview vond plaats in Utrecht, waar Ellen stipt op tijd arriveerde en wij op zoek gingen naar een geschikte locatie. Dat werd een rustig plekje in een café, waar de recorder geïnstalleerd werd, want alles onthouden en/of opschrijven is niet mijn ding.

Wat doet een productieleider?
Tsja, waar begin je een interview dan mee? Met de vraag wat een productieleider doet! Ellen zegt dat dit ook voor haar best een moeilijke vraag is. Officieel is een productieleider verantwoordelijk voor de organisatie en planning van de productie en creëert de optimale omstandigheden waarin de productie gemaakt kan worden. Dat betekent dat veel werk plaatsvindt voor de daadwerkelijke uitvoering van de productie. Het regelen van bijvoorbeeld het transport tijdens de tournee, het aanvragen van offertes voor licht, geluid, vervoer van dansers, catering, etc. Samen met de repetitor maakt zij ook de (werk)schema’s, dagplanningen etc.
Conny is al maanden, en soms wel langer, in haar hoofd bezig met de nieuwe voorstelling. Zij bespreekt dit idee met het artistieke team bestaand uit een dramaturg, scenograaf, lichtontwerper en kostuumontwerper.

Ellen plant de afspraken voor de productievergaderingen, brengt de verschillende disciplines samen, en is budgetverantwoordelijk. Zij probeert de wensen van Conny en de scenograaf t.a.v. het decor te realiseren, zoals b.v. bij INSIDE OUT het op zoek gaan naar de rode touwen. Het is niet alleen het rode touw vinden, er komt meer bij kijken. Er moest lood onderaan, zodat de touwen strak naar beneden blijven hangen. Ook moest het touw geïmpregneerd worden, i.v.m. de eisen die door de Arbo gesteld worden t.a.v. brandveiligheid.

De rode touwen in INSIDE OUT (2018) | Foto: Andreas Terlaak

Ellen heeft een vlotte babbel en de nodige ervaring, zo heeft zij het voor elkaar gekregen dat het transportbedrijf de vrachtwagens wil bestickeren met stickers van Conny Janssen Danst. Ook het vervoer van de dansers regelt Ellen. Vroeger reed zij zelf, samen met een vrijwilliger of een danser. Nu zijn er veel dansers, daarom is Conny Janssen Danst een aantal jaar geleden in zee gegaan met Vreugdetours (van HTM den Haag). Een enorme luxe!

Het neusje van de zalm: locatievoorstellingen
Naast de voorstellingen in het theater, zijn er natuurlijk ook de locatievoorstellingen. “Het neusje van de zalm”, zoals Ellen dit noemt. Als voorbeeld vertelt zij over de voorstelling COURAGE in de Ferro Dome, waar 600 verschillende stoelen nodig waren. Ellen is op pad geweest van Groningen tot Maastricht en heeft de stoelen bij elkaar gezocht, via Marktplaats e.d., rekening houdend met het budget. Niet alleen in het theater maar zeker ook bij de locatievoorstelling is de samenwerking met de techniek heel erg belangrijk. Want ga maar na op een totaal lege locatie een voorstelling neer te zetten! Soms moet er zelfs een standpijp (tijdelijke waterleiding) worden aangelegd en elektriciteit, of moet er een aggregaat worden neergezet. Daarnaast uiteraard toiletten, douches, kantoorketens, kleedkamers, tafels, banken en ga zo maar door. Ellen zoekt dan uit waar zij dit alles zo goedkoop mogelijk kan huren.

Danser Adi Amit op 1 van de 600 stoeltjes bij COURAGE (2016) | Foto: Hielke Grootenborst

In een notendop is dit wat Ellen als productieleider doet. Wat een geweldig mooie en interessante baan heeft Ellen, nieuwsgierig welke opleiding zij hiervoor gedaan heeft… geen! Ik zat met mijn oren te klapperen, wat gaaf. Ellen vertelt dat zij, na tweeëneenhalf jaar in Israël gewerkt te hebben, 25 jaar in de zorg gewerkt heeft en via via in de culturele sector bij Stichting Theaterplan in Eindhoven terecht kwam. Daar ging een wereld voor haar open.

Hoe is Ellen bij Conny Janssen Danst terecht gekomen?
Ellen werkte als productieleider bij een productiehuis in Tilburg en is door de bezuinigingsronde van Halbe Zijlstra, 6 jaar geleden, haar baan kwijtgeraakt. Geen werk en inmiddels 55 jaar oud. Via via kreeg Ellen te horen dat er een vacature was bij Conny Janssen Danst en dacht “laat ik het maar proberen”. Ze hoopte dat zij op gesprek mocht komen en niet gelijk op basis van haar leeftijd af zou vallen. Ze kon het bijna niet geloven dat zij werd aangenomen. Inmiddels zijn we 6 jaar verder en nog iedere dag geniet ze van haar werk bij Conny Janssen Danst. “Met een beetje gezond verstand en als je goed met mensen om kunt gaan, dan kom je een heel eind in het leven”. Mooie woorden van Ellen om het interview af te ronden.

Ook Vriend worden?
Klik hier voor meer informatie of neem contact met ons op via vrienden@connyjanssendanst.nl / 010 452 99 12.

‹ Terug
NL